חוות דעת רפואיות

מהו אבחון וכיצד אחליט מה מתאים לי?

פעמים רבות אנו צופים בעצמנו או בילדנו בהשקעה מרובה בלימודים, ו/או אי השקעה בלימודים לצד ציונים נמוכים, אם נתבונן היטב נצפה כי הדבר יכול להוביל לידי תסכול רב בהיבט הלימודי.
רצוי וכדאי לבר מה ניתן לעשות על מנת לבנות מערכת הגנה-התאמות בהיבט הלימודי והן הרגשי. ישנם מס' דרכים :

שיטת אלבאום

שיטה טיפולית וייחודית המאפשרת אבחון וטיפול בקרב ילדים החל מגיל 4,נוער ומבוגרים המתמודדים עם קשיי למידה, תפקוד, קשב וריכוז, קושי בביטויי רגשי, וויסות חושי וקושי בביטוי רגש חוויתי. השיטה מאזנת ומתאמת בין ארבעת האינטליגנציות של האדם: גופנית, רגשית, חשיבתית, ואנרגטית. הטיפול כולל: תרגילי משחק שבאמצעותם האדם ילמד לבטא את רגשותיו, תרגילי תנועה,  קואורדינציה, יציבה ואיזון, גמישות והרפיה, גרפו מוטוריקה, תרגילי כח רצון ועיסוי רקמות המוח.

אבחון MOXO

מבדק קשב כחלק מתהליך האבחון, מציג באופן ברור, את תפקודו של הנבדק בארבעה ממדים : קשב, אימפולסיביות, תזמון והיפראקטיביות. האבחון מאפשר מתן המלצות להמשך טיפול וליצירת תנאים מקסימליים ללמידה בבית ובכיתה. המבדק מציג בצורה מוחשית לנבדק ולהוריו את תפקודו. השלב הבא הוא פנייה לנוירולוג.

אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי בשמו השני נקרא : "אבחון משולב" כלומר, אבחון דידקטי בשילוב אבחון פסיכולוגי.
תפקיד האבחון לסייע במידה ומעורבים גורמים רגשיים בולטים בקשיים של התלמיד. כמו כן, ישנם תלמידים להם קשיים בהתמודדות עם עומס מידה או בכתיבה, וזאת מאתרים באבחון (למשל כשיש צורך לשינוי מהות המבחן , להפחתת עומס בשאלות בבחינה או לבצע מבחן בעל-פה).

אבחון דידקטי

באמצעות האבחון הדידקטי ניתן לזהות אסטרטגיות למידה של התלמיד (במידה וישנן) כמו כן ניתן להבחין בהתנהגויות למידה בכל אחת ממיומנויות היסוד, כגון: קריאה , כתיבה , אנגלית , חשבון , ומיפויים.

אבחון פסיכודיאגנוסטי

אבחון פסיכודיאגנוסטי הוא סוללת מבחנים אותם מעבירים חלק מהפסיכולוגיים (קליניים, תעסוקתיים, שיקומיים ועוד) במטרה להעריך ולהציג תמונה מקיפה ככל האפשר של אישיות הנבחן. האבחון כולל מבחני אינטליגנציה ומבחנים השלכתיים (רורשאך, ממבחן ציורים וכן הלאה) וממצאיו מאפשרים התבוננות בתמונות המעסיקות את הנבחן , זיהוי הפרעות נפשיות , איתור נקודות חוזק וחולשה וכן הלאה.
אבחונים פסיכודיאגנוסטיים משמשים פסיכולוגיים במספר הקשרים :
אבחנה נפשית: האבחון מיועד להקל על תהליך האבחון וזיהוי קשייו של המטופל.
כתיבת חוות דעת : אבחון פסיכודיאגנוסטי מספק חוות דעת אישיותיות במקרים משפטים כעבריינות , מסוגלות הורית וכן הלאה. כך, למשל, האבחון מאפשר זיהוי האם אדם אשר ביצע עבירה מינית עשה זאת מאחר והוא בעל קווי אישיות פסיכופתיים או מתוך חוסר הבנה בסיסית של נורמות חברתיות הנובעת, למשל, מאינטליגנציה בלתי תקינה.
מבחני קבלה: חברות כוח אדם רבות עושות שימוש באבחון הפסיכודיאגנוסטי או חלקים ממנו בכדי לזהות מועמדים שמתאימים/אינם מתאימים למשרות מסוימות למשל, במידה והאבחון מצביע על קושי משמעותי בקשרים בין אישיים עשוי המאבחן שלא להמליץ על הנבחן למשרת ניהול צוותים.
המלצות לטיפול פסיכותרפי: יכולתו של האבחון להצביע על קווים אישיותיים ונושאים המעסיקים את הנבדק עשויה לעזור בהתאמת הטיפול ובהדגשת הנושאים הדחופים. כך, למשל, במידה והאבחון מצביע על חרדה חברתית קיצונית עשוי המאבחן להמליץ על טיפול פרטני ולא קבוצתי.
חשוב לשים לב כי אבחון פסיכודיאגנוסטי אינו אבחון דידקטיאבחון דידקטי אינו אבחון אישיותי אלא אבחון המתמקד בזיהוי הוכחות והקשיים ברכישת מיומנויות לימודיות בסיסיות כקריאה, חשבון, שפה זרה וכן הלאה.
מסקנות האבחון משמשות עבור התאמות לבתי הספר, ביטוח לאומי, משרד הביטחון, בית משפט, גורמי טיפול ועוד.
האבחון מועבר לילדים, מתבגרים, מבוגרים וקשישים, ומותאם לכל נבדק על פי גילו, יכולותיו והשאלות הרלוונטיות לבדיקה.

 אבחון נוירו קוגניטיבי

הוא השם הכולל לאוסף של מבחנים ומטלות שמטרתם להעריך את יכולותיו הקוגניטיבית של אדם על פני מגוון רחב של תפקודים.
האבחון הנוירו-קונטיבי בודק, לדוגמא, יכולות של קשב וריכוז (קיבולת קשבית, פיצול קשב, מוסחות, מהירות פסיכו-מוטורית), זיכרון (זיכרון חזותי ושמיעתי, זיכרון לטווח קצר וארוך), מיומנויות גרפו-מוטוריות, תפיסה מרחבית וחזותית, יכולת אינטלקטואלית (Q.I), מיומנויות ניהוליות (יוזמה, תכנון, ארגון, ריסון, בקרה), תפקודים גבוהים (הסקת מסקנות, יכולת פתרון בעיות, יכולת הפשטה), כשירות משפטית, לקוח כתוצאה מפגיעת ראש.
באמצעות אבחון נוירו פסיכולוגי דידקטי ניתן להעריך קיומם של הפרעת קשב וריכוז,  לקויות למידה, ליקויים קוגניטיביים מולדים ו/או נרכשים, וכן להעריך רמה קוגניטיבית כללית.
גם מסקנות האבחון משמשות עבור התאמות לבתי הספר, ביטוח לאומי, משרד הביטחון, בית משפט, גורמי טיפול ועוד.
האבחון מועבר לילדים, מתבגרים, מבוגרים וקשישים, ומותאם לכל נבדק על פי גילו, יכולותיו והשאלות הרלוונטיות לבדיקה.

טיפול CTB

טיפול התנהגותי קוגניטיבי ממוקד – חרדות, הצבת גבולות, מעורבות חברתית, התמודדות בחברה, החרדת מוטיבציה ללמידה ומינוף הישגים.
תפקידו של האבחון הוא: ספק מידע על נקודות החוזק כמו גם על הקשיים וע"י כך יצירת בסיס לבניית תוכנית לימודית לתלמיד או לסטודנט ומתן המלצות מפורטות לדרכי הוראות מתקנת והתאמות בבחינה (כגון: הארכת זמן, הכתבה, הקראה, דף נוסחאות, התעלמות משגיאות וכיו"ב).